Lednicko-valtický areál

12. října 2009 v 20:04 | yaris |  Cyklosrazy
Druhý týden v září se sjela parta kamarádů na cyklosraz v Lednicko-valtickém areálu.
Tato oblast patří mezi perly jižní Moravy i České republiky. Hustotou památek na malém prostoru nemá zřejmě v Česku a okolí konkurenci. Terény převážně pohodové, vyjma Pálavy vhodné i pro rodiny s menšími dětmi. Raritou je, že jak Lednicko-valtický areál, tak i sousední Pálava, jsou zapsané do památek Unesco.

Sraz jsme si dali ve středu 9. září v autokempu Apollo v Lednici. První večer jsme trávili promítáním DVD ze srazu na Sázavě a hojnou konzumací domácích dobrot, zatím co se postupně sjížděli jednotliví účastnici až do pozdních večerních hodin.

Ve čtvrtek kolem půl desáté ráno jsme vyrazili na naši první trasu. Z kempu jsme se vydali na Nový Dvůr, kolem Tří Grácií jsme prolétli na Hlohovec a z Hlohovce do Valtic. Směřovali jsme na Mikulov a Pálavu se zastávkou na Kolonádě na kopci jménem Rajstna. Samotné Valtice měli přijít na řadu a v následujících dnech.
Stoupáním na Rajstnu jsme se i vzhledem k nádhernému počasí pěkně zapotili. Odměnou nám však byl krásný výhled na celou oblast našeho čtyřdenního výletu. Od Břeclavy přes Lednici na Pálavu i Mikulov. I největší rybník na Moravě, Nesyt, byl krásně vidět. Kolonáda stojí v podstatě na česko-rakouské hranici a před rokem 1989 se do těchto míst normální smrtelník nedostal.
Z Kolonády jsme pokračovali na Úvaly, kde jsme se neplánovaně zastavili na občerstvení v zahradní restauraci místního penzionu DV. Prostředí pěkné, kvalita jídla i kávy nic moc. Možná neměli svůj den. Pokračovali jsme cyklostezkou, která je značená jako Mikulovská, Moravská vinná, Česko-rakouská příhraniční nebo také jako součást Greenways Praha-Wien. Prostě vede z Rajstny přes Úvaly na Sedlec, před Sedlecem se stáčí doleva a pokračuje do Mikulova.
V Mikulově jsme si na náměstí dali oběd. Někteří zájemci využili pauzu k zevrubnější prohlídce centra města a okolí zámku. Po obědě jsme se vydali na Pálavu. Z Mikulova jsme vystoupali na Klentnice, když jsme se cestou krátce stavili na Ponny ranči. Pokračovali jsme na Pernou, Horní a Dolní Věstonice. Tady jsme se občerstvili a vyfotili s Věstonickou Venuší. Dále jsme pokračovali kolem Novomlýnské nádrže, přes Nové Mlýny na Přítluky. Těsně před Přítluky nezvládl svoji razatní jízdu Kominík a výsledkem byl pád, zdeformované přední kolo, popraskaná přilba, která zabránila nejhoršímu, nějaké odřeniny a naraženiny. Museli jsme se pro něho vrátit autem, ale napřed jsme přes Přítlluky, Rakvice, Podivín a Lednici museli dojet do kempu pro auto. Dopadl však v celku dobře a po zapůjčení náhradního předního kola absolvoval celý zbytek srazu. Výlet se tedy i přes tuto nepříjemnou příhodu vydařil a trasa včetně k profilu následuje zde :

Mapka trasy :

Profil trasy:

Trasa měřila 71,6 km, nastoupali jsme 650 m, průměrnou rychlost jsem měl 17,8 km/h a spálil jsem 4999 kcal

Druhá, páteční trasa, vedla k sotoku Dyje s Moravou, kde současně soutok vytváří hranici mezi Českou republikou, Slovenskem a Rakouskem, nebo-li trojmezí.
Ráno po snídani, kolem 9:15 hod jsme vyrazili z kempu směrem na Charvátskou Novou Ves, abychom asi po 500 m odbočili doleva do Valtické aleje a přes most přes potok Včelínek se ponořili do lužního lesa. Cestu Valtickou alejí nám mírně znepříjemnil buldozer, neboť tu právě začali připravovat rekonstrukci povrchu. V lese jsme pak již pokračovali Přírodním parkem "Niva Dyje" a "Kančí oborou" do Břeclavi a na zámeček Pohansko.
Empírový lovecký zámek Pohansko nechali Lichtenštejnové postavit v letech 1811 a 1812 v romantickém prostředí lužních velikánů, nevědomky přímo na vrcholu velkomoravského valu.
Nedaleko se nachází Slovanské pohřebiště.
Po krátkém občerstvení jsme se opět ponořili do lužního lesa a pokračovali na Soutok. Krátce jsme si prohlédli ještě zámeček Lány a tím také na delší dobu opustili civilizaci.
Čekalo nás cca 30 km pustinou (15 tam a 15 zpět), do které před rokem 1989 měli přístup jen pohraničníci a vyvolení. Na místo jsme dorazili kolem 12:30 a nastalo kochání, focení a občerstvování z vlastních zásob. Zpáteční cestu jsme mimo Kominíka a Ligiho absolvovali po stejné trase. Ti dva jeli po panelové signálce a na Pohansku byli chvíli před námi, protože to měli kratší. Já jsem panelku absolvoval jen jednou a cesta lesem po asfaltce se mi zdá příjemnější. Navíc bych rád upozornil případné zájemce, že na panelce jsou dvě místa, kde zejnéna z jara bývá vody až téměř po pás a jediná možnost je přebrodit. Nebo se vrátit zpět.
Na Pohansku jsme měli objednané grilované cigáro a bylo velice dobré a levné. Po jídle jsme pokračovali na Lanžhot, kde jsme ještě někteří ukojili své chutě výbornými palačinkami a jinými pochutinami v místní picérce. Vřele doporučuji, stejně jako výborné presíčko.

Z Lanžhota jsme se vydali kolem vinohradů na Kostice, Tvrdonice, Týnec a Hrušky zpět do Břeclavi a lesem zpět do kempu. Několik nadšenců ještě projevilo zájem dorazit 100 km, tak jsme pokračovali do Lednice a přes Janohrad. Ukecali jsme i Švestku a tím se zasloužili o její první životní stovku.

Trasa vypadala takto :

Profil trasy je zde :

Technické údaje o trase: 101,107 km, nastoupáno 215 m, průměrná rychlost 18,4 km/h a spálil jsem 4236 kcal

Tento úspěšný páteční výlet jsme zakončili návštěvou vinného sklípku a i tato akce se vydařila. Víno bylo výborné, stejně jako domácí klobásky a další občerstvení.

Třetí trasa v sobotu 12. září vedla kolem památek Lednicko-valtického areálu a byla zlatým hřebem celého srazu.
Ráno po snídani v obvyklém čase jsme se vydali po silnici do Lednice. Po krátké zastávce u lednického zámku jsme pokračovali k Obelisku a odtud na Janův hrad. Krásného počasí využila spousta dalších cyklistů, takže zde bylo poměrně rušno. Dali jsme si kafe, někdo pivo, či jiné občerstvení a pokračovali na Lovecký zámeček. Jelikož cesta za mostem přes Včelínek byla vybagrovaná, zvolili jsme zajížďku přes Lednici a pokračovali na Nový Dvůr, Tři Grácie, Svatého Huberta a Randezvous nebo-li Dianin chrám. Odtud do Valtic, kde jsme si prohlédli zámek a náměstí, toho času v rekonstrukci a potom již na oběd do místní vyhlášené restaurace Albero. Pro větší skupinu doporučuji rezervaci, zejména ve dnech pěkného počasí, či v turistickou sezónu. Vaří se zde výborně, obsluha je příjemná, ceny přiměřené a návštěvnost obrovská.
Po obědě jsme se zastavili na zámečku Belveder, který lze vidět pouze přes plot a je již několik let opravován. Pokračovali jsme do Hlohovce, abychom u Hraničního zámečku odbočili doleva a odskočili se podívat na Nesyt, největší rybník na Moravě. Následovala zastávka na kávu na Hraničním zámečku a dále přes Rybniční zámeček a Apollonův chrám zpět do kempu.
Zakončením tohoto okruhu jsme absolvovali všechny památky Lednicko-valtického areálu mimo Minaret, který je v zámeckém parku v Lednici a nesmí se k němu na kole. Je to škoda, zejména, když by zde bylo řešení, aby se cyklisté a chodci navzájem neobtěžovali.
Večer se projevila únava ze sklípku předešlého dne takže již kolem 22 hod se všichni ubírali do svých příbytků.

Trasa vypadala takto :

Profil trasy :

Trasa měřila 66 km, průměrná rychlost 16,4 km/h, nastoupáno 305 m a spálil jsem 2852 kcal

Závěrečným dnem této akce byla neděle 13. září. Někteří účastníci se po snídani vydali na cestu k domovu, ale poměrně početná skupina ještě projevila zájem o rozlučkovou poznávací jízdu, když už sem vážili takovou cestu (z Prahy, Jablonce,Vrchlabí, Prostějova a Olomouce). Takže nás nakonec vyrazilo devět cyklistek a cyklistů a jelikož jsem již tuto trasu neplánoval, musela nastat improvizace. Protože nás už nebylo tolik a vyrazili jsme již po deváté hodině, riskli jsme to a vydali se do Lednice a zámeckým parkem k Minaretu. Chodci téměř žádní, takže jsme se tam bez problémů dostali. Někteří zájemci si vyšplhali nahoru na rozhlednu.

Stavba leží v nadmořské výšce 175 m n.m., je viditelná ze širokého okolí, krásný pohled je na ni průhledem parkem od lednického zámku. Štíhlá věž dosahuje výšky 60 m, má tři vyhlídkové ochozy a na nejvyšší vedou 302 schody.
Od Minaretu jsme ještě zajeli k přístavu a potom kolem plotu a rybářskou brankou na silnici a občerstvit se na Janohrad. Z Janohradu kolem Loveckého zámečku do Lednice a mezi Prostředním a Mlýnským rybníkem a Ladenskou alejí do Valtic. Ve Valticích jsme si projeli město, kolem vinných sklípků a na kopečky nad Valtice, odkud byl krásný rozhled. Potom ještě rozlučkový oběd v Alberu a přes Hlohovec, kolem Hraničního a Rybničního zámečku a Nového Dvora k Apollonovu chrámu Tentokrát shora a zpět do kempu. Pak už jsme se rychle balili, neboť pan správce nám udělil vyjímku a nechal nás v chatkách až do 14 hod.
Počasí bylo po celou dobu nádherné, nálada skvělá a trasy pohodové.

Trasa nedělní :

Profil nedělní trasy:

A ještě údaje ze závěrečné trasy:

38,7 km, nastoupáno 235 m, průměrná rychlost 14,9 km/h a spálil jsem 1555 kcal

Děkuji tímto všem účastníkům, kteří mi dali důvěru a této akce se zůčastnili v celkovém počtu 14cyklistek a cyklistů.

Jmenovitě : Airline, Jarda s Radkem, Jindřiška s Radimem, Kominík, Ligi, Marta s Karlem, Milena s Pavlem, Švestka se Slávkem a yaris, který to celé organizoval a trasy plánoval.

Tak zase někdy příště naviděnou na kole
Díky!!!

1 člověk ohodnotil tento článek.